Wednesday, August 19, 2009

The Benefits of Yoga


Yesterday i went to my Yoga class after a long break. ..lama beno dah rasa nye break dari gym...mmg dah terasa sgt berat makin lama makin naik sampaikan suwa pun dah makin sendat. Parah tul. Maybe now ni dah masuk fasa senang hati. Mana tak nye... hidup senang lenang, bgn tido breaffast dah siap atas meja. Baju tak yah susah-susah nak basuh or sidai or gosok. Sumer nye harap bibik. Pegang penyapu or periuk mmg jarang sangat-sangat. Memang boleh dikatakan idup macam tuan puteri. Tambah bahgia bila disayang oleh Meon. Makin bahgia nye rase... Ditambah lagi ada Yaya dan Arif buah hati pengarang jantung pengubat hati lara yang comel dan bijak tu. Kalau stress jek tengok muka dia org sure hilang masalah kejap...So all in all, makin lama makin montel dah nih, my weight naik sampai 7 kg compared to depression time. All started after raya last year..sbb bz dengan kerja opis, den stopped gie gym.

Yoga, kalau ikut fatwa mmg dah diharamkan. They claimed that yoga ada unsur sembahyang Hindu. Mmglah yoga tu asal usulnya dari India nun..then yoga tu sendiri ada byk jenis termasuk la yang ada mantra-mantra tu. As for me aku beryoga sbb utk kesihatan. Setelah pektis yoga for almost 1.5 years aku rasa yoga la exercise yang paling best especially untuk mereka-mereka yang mempunyai badan cam jentera berat macam aku.

Unlike aerobic yoga is a low impact exercise so practioners takkan suffers from muscle injury. Selain daripada boleh mengeluarkan peluh berbaldi-baldi walupun dengan pergerakan yang skit (but mencabar, sbb dia kena balance badan and tegang-tegang urat) dia mampu mendamaikan minda. Aku join yoga masa aku tgh dalam depression tahap gaban...mmg really yoga at least buat jiwa aku sedikit tenang. Aku tatau nak cite camne..tapi mmg betul yoga berjaya buat aku dalam keadaan terkawal...masa buat yoga tu jiwa kite rasa damai aje..my fav part is the last part masa relaxation..fuh..nak tertido rasa lepas peluh2 sakan.

Selain daripada tu, yoga boleh melancarkan pengaliran darah kita, mengurut badan dengan sendiri. So sape-sape yang rasa lenguh badan or sakit belakang tu try buat yoga, pasti puas hati. Tak payah nak bayar makcik urut RM50. Untuk sape-sape yang kuat makan, maksudnya kalau tgk makan tu selera jek...kalau makan tu tak cukup sepinggan sbb terasa sedap je, cubalah beryoga, sebab dari pengalaman aku mmg yoga dapat kurangkan nafsu makan (tapi menambahkan nafsu lain ..haha). Tak caya try lah, kalau dulu makan sepinggan penuh, lepas yoga sure makan setengah pinggan cukup. Selain daripada itu, beryoga menambahkan kawan2 ..yela sbb yoga tu ramai-ramai baru syok, kalau sorang tak de feel lah. Aku sure byk lagi kebaikan yoga, tapi aku cite kat sini dari pengalaman aku yg tak seberapa ni.

Aku akan terus beryoga dgn niat untuk kesihatan.....majulah yoga untuk Piah!!!

No comments:

Post a Comment